Pod słowem "hurt" rozumie się jednorazowy zakup dużej partii towarów.
Celem jest obniżenie kosztów z powodu dużych wolumenów.
Produkty można kupować na dwa sposoby: hurtem i detalicznie.
Co kryje się za słowem "hurt" jest mniej znane, dlatego warto przyjrzeć się temu terminowi bliżej.
Producentom opłaca się szybciej sprzedać produkty, więc przyciągają dużych klientów specjalnymi warunkami.
Zakup hurtowy dużej partii tego samego towaru jest przykładem wzajemnie korzystnego handlu.
Sprzedawca szybciej realizuje duże wolumeny swoich produktów, a kupujący uzyskuje je po niższej cenie.
To właśnie obniżenie ceny czyni zakupy hurtowe korzystnymi.
Tak, jeśli kupować 100 identycznych towarów do dalszej odsprzedaży za 500 rubli, to trzeba będzie wydać 50 000 rubli.
Jeśli jednak ceny zostaną obniżone choćby o 10%, to trzeba będzie wydać 400 rubli na każdą pozycję, czyli łącznie 40 000 rubli.
Niektórzy dostawcy odchodzą od tego modelu sprzedaży i zaczynają sprzedaż wśród detalicznych klientów, ale z cenami hurtowymi.
Oznacza to, że klient ma możliwość nabycia interesujących pozycji taniej niż u końcowego sprzedawcy.
Na taki krok sprzedawcy hurtowi decydują się, by przyciągnąć klientów bez użycia pośredników.
Co to jest hurt i detal?
Rodzaj sprzedaży | Opis |
---|---|
Hurt | Sprzedaż/zakup dużych partii towarów z zamiarem dalszego przetworzenia lub użycia do handlu detalicznego. |
Detal | Sprzedaż towarów bezpośrednio konsumentowi. |
Oczywiste jest, że każdy z tych rodzajów wymaga innego podejścia do organizacji działalności gospodarczej i technologicznej, a także do marketingu i promocji towarów.
Sprzedaż hurtowa zakłada dostarczanie produktów pośrednikom lub przetwórcom, które będą używać towaru w swojej dalszej działalności w celach komercyjnych.
Odpowiednio, docelową grupą są głównie osoby prawne.
Do organizacji tego rodzaju handlu nie ma potrzeby organizowania powierzchni handlowych.
Do prezentacji produktów producent lub dostawca używa katalogów prezentacyjnych, w razie potrzeby salonów wystawowych i stron internetowych.
Towar przechowuje się w przestronnych magazynach, skąd następuje wysyłka.
Sprzedaż detaliczna wymaga zupełnie innego podejścia: zazwyczaj jest to organizacja sprzedaży w sklepach lub przy użyciu złożonych systemów marketingowych.
Dzisiaj metody handlu detalicznego przedstawiają szerszy zakres rozwiązań.
Metody handlu detalicznego w dużej mierze zależą od cech towaru.
Pojęcie rodzajów sprzedaży detalicznej zakłada możliwość realizacji towaru pojedynczo lub wybiórczo w małych partiach.
Do głównych metod handlu zalicza się:
- samoobsługę
- sprzedaż przez ladę
- z otwartą wystawką
- przez pocztę
- przez automaty
- przez internet
Samoobsługa. Przykładami są liczne super- i hipermarkety, które dzisiaj cieszą się popularnością wśród konsumentów, ponieważ można samodzielnie wybrać potrzebny towar w dowolnej ilości.
Metody handlu w tym przypadku pozwalają zaprezentować towar z jak najlepszej strony w bezpośredniej bliskości z konsumentem.
Tutaj ważne jest opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej i użycie skutecznego merchandisingu.
Cechy handlu detalicznego polegają na tym, by umożliwić konsumentowi szybkie i bez problemów znalezienie punktu sprzedaży.
Kupujący zazwyczaj wybierają sklepy według trzech parametrów:
- dogodność lokalizacji
- poziom cen
- asortyment
Metody handlu detalicznego zakładają zapewnienie konsumentowi najlepszych warunków we wszystkich parametrach.
Ile sztuk uznaje się za hurt?
Zazwyczaj to zakupy od 10 do 100 jednostek towaru.
Tego typu hurt jest najbardziej rozpowszechniony w handlu detalicznym, gdzie sklepy nabywają towary do dalszej sprzedaży końcowemu konsumentowi.
Mały hurt, jak wskazuje nazwa, zakłada sprzedaż towarów w stosunkowo niewielkich wolumenach.
Zazwyczaj to zakupy od 10 do 100 jednostek towaru.
Mały hurt często odbywa się przez pośredników, takich jak dystrybutorzy czy dostawcy hurtowi.
Również niektórzy producenci produktów mogą oferować swój towar w małych partiach.
Jak zrozumieć, że sprzedaż jest hurtowa?
Sprzedaż hurtowa to każda działalność związana ze sprzedażą towarów lub usług z zamiarem ich dalszej odsprzedaży (segment komercyjny) lub użycia w produkcji/biznesie (segment profesjonalny) czy dla dobra publicznego (segment publiczny).
Mówiąc prosto, hurt to nie "ile", a "komu".
KUPUJĄCY HURTOWY
- Klient przedsiębiorstwa handlowego
- Może być osobą prawną lub fizyczną, nabywającą towary i usługi potrzebne do swojej działalności komercyjnej lub innej działalności zawodowej.
W zależności od polityki korporacyjnej i negocjacji, podmiot sprzedaży hurtowej może występować jako dostawca lub sprzedawca towaru.
SPRZEDAŻ HURTOWA – rodzaj działalności handlowej związanej z zakupem i sprzedażą towarów w celu ich wykorzystania w działalności przedsiębiorczej (w tym do odsprzedaży) lub w innych celach, niezwiązanych z osobistym, rodzinnym, domowym czy podobnym wykorzystaniem.
W rzeczywistości organizacja sprzedająca nie musi kontrolować, jak towar będzie używany.
Organizacje handlu hurtowego (OHW) mają prawo korzystać z kasy fiskalnej do organizacji sprzedaży detalicznej dla osób fizycznych, niezarejestrowanych jako indywidualni przedsiębiorcy.
Na realizację towarów hurtem osobom fizycznym, niebędącym indywidualnymi przedsiębiorcami, za gotówkę, nie ma zakazu ani ograniczeń.
Najważniejsze jest narzędzie sprzedaży dużych partii towaru dla producentów.
Typy podmiotów uczestniczących w handlu hurtowym:
- Producent fabryczny
- Firmy handlu hurtowego
- Rynki
- Hipermarkety
- Sklepy detaliczne
- Ekipa budowlana
- Osoby prywatne
SIECI DEALERSKIE umożliwiły producentom centralizację handlu hurtowego.
Na mocy umowy dealerskiej przedsiębiorstwa otrzymują regularne dostawy bez prawa odsprzedaży.
Sprzedawca może odmówić sprzedaży mniejszych partii towaru, jeśli to nie jest opłacalne.
Handlowcy hurtowi byli bliżej rynków, do których dostarczali, niż do źródła, z którego pozyskiwali produkt.
Z pojawieniem się Internetu i zakupów elektronicznych rośnie liczba sprzedawców hurtowych zlokalizowanych bliżej producentów.
Handel hurtowy ma swoje segmenty: komercyjny, profesjonalny i publiczny.
Sprzedaż hurtowa polega na masowej sprzedaży towarów z zamiarem ich odsprzedaży.
Dlatego handel hurtowy różni się od detalicznego, gdzie główny kierunek to odsprzedaż.
Dlaczego hurt jest tańszy?
Im dłużej towar pozostaje na magazynie, tym droższy staje się dla producenta.
Z tego powodu sprzedawca może znacznie obniżyć cenę, jeśli ma możliwość uniknięcia części pośrednich kosztów, natychmiastowo sprzedając jednorazowo dużą partię towaru.
W przypadku handlu hurtowego wszystko jest jasne i zrozumiałe – obniżona cena jest oferowana na towary normalnej jakości, bez ukrytych prowizji.
Ceny przy tym w Unii są niższe niż w wielu innych miejscach, które sprzedają towar na sztuki.
Aby zrozumieć przyczyny udzielania rabatów w handlu hurtowym, trzeba zrozumieć sam mechanizm, czyli znać całą drogę, jaką muszą przejść towary, zanim trafią do rąk konsumenta od momentu ich wyprodukowania.
Wszyscy wiedzą, że w końcową cenę jakichkolwiek rzeczy wchodzą nie tylko wydatki, które ponosi przy produkcji ich wytwórca, ale i koszty towarzyszące, na przykład transport.
Aby zrozumieć, dlaczego cena hurtowa może być znacznie niższa niż średnia rynkowa, trzeba uwzględnić pewne cechy kosztów w produkcji.
Koszt wytworzenia każdej jednostki towaru maleje, im więcej jednostek zostało wyprodukowanych.
Można znacznie obniżyć część kosztową, usuwając z niej poszczególne elementy, takie jak na przykład wynagrodzenie dla sprzedawców, usługi magazynowe i transportowe.
Im dłużej towar pozostaje na magazynie, tym droższy staje się dla producenta.
Z tego powodu sprzedawca może znacznie obniżyć cenę, jeśli ma możliwość uniknięcia części pośrednich kosztów, natychmiastowo sprzedając jednorazowo dużą partię towaru.
Okazuje się, że zakupy hurtowe są korzystne dla wszystkich stron.
Sprzedawca nie musi opłacać pracy personelu obsługującego, ponosić kosztów magazynowych, martwić się o bezpieczeństwo mienia, czy odczuwać stres, że jego towar zostanie niepożądany.
Osoby prywatne również w niektórych przypadkach wolą kupować hurtem, na przykład chemię gospodarczą lub niektóre specyficzne i szybko zużywające się produkty.